Dank Li en Astrid van NII voor de gelegenheid die ik hier krijg heb om iets te zeggen over de achtergrond en totstandkoming van mijn boek OUT OF FASHION | THE NEW FASHION
DIA 1) Het is bijzonder om hier te mogen staan in deze bijna 100 jaar oude ruimte voor spirituele scholing en vorming. Voordat ik aan mijn boek begin wil ik even stil staan bij dit Spirituele huis.
DIA 2) Elke week sluit er in Nederland een kerk. God is namelijk verhuisd. Hij woont niet meer in de kerk, maar in ons eigen hart. Zo zou het moeten zijn, maar zo ver zijn we nog niet. Vorig jaar heb ik in een kapel mijn harten installatie geëxposeerd. Op de plaats van de bidboekjes heb ik breibollen neergelegd, en op de plaats van de preekstoel, gebreide harten… Ter inspiratie van hoe het zou kunnen zijn…
DIA 3) Het Spirituele Huis is ons eigen huis geworden. En ik weet zeker dat Lidewij daar straks allemaal mooie voorbeelden van laat zien hoe we daar invulling aan kunnen geven.
DIA 4) Alle meer dan 800 harten van deze installatie zijn uniek. Hand gebreid, met liefde, door jong en oud. LIEFDE moet je eerst in je eigen hart vinden, voordat je het buiten jezelf tegenkomt.
DIA 5) Elke creatieve daad met liefde gemaakt is een wonder.
DIA 6) Twee maanden geleden kwam mijn boek OUT OF FASHION THE NEW FASHION uit en kreeg ik een expositie in Amsterdam. De galerie ruimte veranderde in een winkelruimte. De expositie noemde ik DRESSING THE SOUL.
DIA 7) Op de expositie waren kleine collages te zien en te koop. 200 werkjes die ik had gemaakt van stukjes textiel die ik had meegenomen van mijn reizen. Thuis recyclede ik ze en bracht zo culturen bij elkaar.
DIA 8) Op de achterkant van deze kleine textiel collages stond telkens een woord van waarde. Dit woord ontdekte de koper pas wanneer het werk mee naar huis genomen werd. Daar gaat het over. Dat je van zoeker veranderd in een vinder en een ontdekker.
DIA 9) Als mensen mij vragen wat ik doe, dan vind ik het moeilijk daar antwoord op te geven. Op mijn website staat Soul Matters. Voor ik echter besefte dat ik de ziel moest voeden, draaide ik mee met de ‘echte’ wereld. De buitenwereld. Ik begon in Parijs eind 70/begin 80er jaren als fotografe van stofjes, trends en modeshows. Daarna reisde ik de wereld over en ontwierp ik voor Mexx de nieuwe meisjeskleding lijn. Vervolgens zette ik met alle opgedane kennis, mijn eigen labels op. Niet zo maar kleding. Met Just B gaf ik aan dat de schoonheid van binnenuit komt. Met Bohemian transformeerde ik kleding tot tijdloze kunstwerken. Mijn kleding label B.Yond bestond uit gerecyclede jeans en PET flessen. En met Clean Cotton creëerde ik een alternatief op de vervuilende kledingindustrie met schone biologische kleding. Iedere keer was ik de tijd vooruit. In de ‘echte’ wereld kwam ik erachter dat, telkens als mijn label succes had, ik vast kwam te zitten in de tredmolen van meer voor minder. Creativiteit werd verdreven door commercie. En het spelen werd vervangen door produceren. Ik besloot om een sabbatical van een jaar te nemen. Even helemaal weg uit de hectiek van de modewereld. Dat ene jaar werden er 10. Ik ben gaan reizen over de wereld, en werd daarbij aangetrokken door ambachtsmensen die met textiel werken. Terug naar de bron. Ik ontmoette spinners in de Himalaya, Indigo ververs in Benin en Japan. Wevers in Oezbekistan en vilters in Kyrgyzstan. Ik werd ontvangen door nonnen in Vietnam en ging op zoek naar de laatste vrouwen in Staphorst die nog steeds in klederdracht gaan… meestal rouwkleding …
DIA 10) Mijn boek OUT OF FASHION | THE NEW FASHION is een verslag van mijn reizen en ontmoetingen. Waar niets van te voren is bedacht of gepland. Het bijzondere van het boek is dat het ONTSTAAN is. De foto’s waren eigenlijk ‘afvalfoto’s’ . De ‘Echte’ foto’s verkocht ik voor reportages aan o.a. de Happinez.
DIA 11) Pas vorig jaar kwamen deze foto’s weer boven en ging ik ermee aan de slag. En zo ontstond, tot mijn verrassing, dit boek met meer dan 400 bladzijden foto’s en aanvullende teksten. Tijdens het maken vroeg ik me af.. waar gaat het boek nu over. Wat wil ik nu vertellen? En: wat is mijn rode draad?
DIA 12) Pas toen drong het tot me door dat het boek eigenlijk gaat over TIJD. De tijd nemen voor wat is. De tijd nemen om te spinnen, te weven, te breien, te borduren. De tijd nemen om je iets eigen te maken. De tijd omarmen. Het ego heeft haast. Ik ook. Heel herkenbaar.. Ik heb zelfs haast als ik spreek. De laatste eeuw, met het begin van de industrialisatie, is een eeuw geweest, waarin we zoveel mogelijk wilden produceren en lieten daarmee de economie draaien en groeien. Een economie waarin alle eco.. eigenlijk ego is.. TIJD IS GELD …Een egonomie dus. Ook in de modewereld moest alles sneller. En meer. Twee seizoenen werden er 4. Toen 6 en 8 en nu moeten winkels wekelijks iets nieuws hebben of liever nog dagelijks instantly online via social media. We zijn, aangemoedigd door mooie reclame campagnes, slachtoffer geworden van onze eigen zucht naar meer voor minder. We denken in de winkel schoonheid, gezelligheid en geluk te kopen. Liefst zo snel mogelijk en als eerste. In onze consumptiemaatschappij omringen we ons met wegwerpproducten en geloven dat we daarmee mooier en beter zijn..
DIA 13) We putten de aarde uit en vervuilen de lucht, want we hebben haast en geen tijd…De ego tijd is gelimiteerd. De ziel echter heeft alle tijd. Elk moment is een present. Er is geen andere tijd dan het nu. En het NU is alles wat we hebben. Elk moment opnieuw. Elk moment is een nieuwe geboorte. Every present is a birth and every birth is a present.
DIA 14) In onze haast om niets te missen zijn we vergeten wie we zijn…Wie en wat we ECHT zijn… Wie bent u? Identificeert zich met uw naam, u relatie, uw baan, uw bezit, uw huidskleur, uw land of uw huis?… Wie en wat bent u ECHT, als deze identificaties wegvallen? In onze haast om niets te missen zijn we onszelf bijna verloren.. Met elk product dat we kopen hopen we een betere versie van onszelf te worden. Ondertussen raken we meer en meer verstrikt in onze eigen kluwen..
DIA 15) De industrialisatie en digitalisatie van de afgelopen 100 jaar heeft ons veel tijd opgeleverd. Het neemt werk van ons over dat sneller gedaan kan worden door machines en computers. Mooi, zou je zeggen! Dat geeft ons dus tijd! Maar nee. In plaats van meer tijd hebben we minder tijd. En meer haast. Omdat er tegelijkertijd ook een overvloed aan steeds nieuwe producten, mogelijkheden en informatie tot ons komt zijn we drukker dan ooit. Terug naar mijn boek, waarvan U hier enkele spreads ziet. En terug naar mijn vraag waarom ik bleef hangen bij deze ambachtsmensen op mijn reizen? Wat sprak mij zo aan bij deze mensen die ik zo intuïtief fotografeerde. De ambachtelijke spinners, wevers, breiers, ververs…de nonnen…in een omgeving waar juist de tijd stil lijkt te hebben gestaan?
DIA 16) Het antwoord weet u ondertussen: ze hebben de TIJD. Ze NEMEN de TIJD. Ze OMARMEN de TIJD. Ze stoppen ziel en zaligheid in hun werk. En voeden daarmee hun ziel. Als we alles uit handen geven en onze schoonheid alleen nog maar in de winkel kopen, dan hebben we het contact met ons creatieve Zelf verloren. En dan sterft er iets essentieels in ons…en dat gemis proberen we dan te compenseren met nog meer festivals, reizen, producten en ervaringen.. In eerste instantie zijn we echter scheppende wezens. En alleen als we weer contact maken met ons creatieve Zelf voeden we onze ziel. De ziel die alleen maar kopieën en fast food voorgeschoteld krijgt is nooit tevreden en blijft hunkeren naar meer. Zo’n ziel heeft altijd honger. En daar drijft onze economie op.
DIA 17) Als we onze creativiteit echter voeden en er alle TIJD voor nemen dan nemen we andere beslissingen. Als we onze ziel gaan voeden in plaats van ons ego, worden we weer scheppende mensen i.p.v. consumenten. Schoonheid is niet iets wat je in de winkel koopt. Dat zit in je en als je het daar niet kunt vinden vindt je het nergens. En thuis en huis is niet een product. Het is een manier van leven. Het is een creatieve daad. Tijd is niet iets wat je krijgt, als je harder werkt, maar iets dat je hebt door het te omarmen en alle tijd te nemen.
DIA 18) Mijn boek is nu twee maanden uit. En wat me het meest raakt is de reacties, die ik krijg, uit binnen- en buitenland. Totaal onverwacht. Ontroerende e-mails van mij volstrekt onbekende mensen, die het boek gekocht hebben. Blijkbaar heeft het boek mensen geraakt. Daaruit concludeer ik dat mijn zoektocht ‘weg van de snelweg’ niet een zoektocht van mij alleen is. Meestal ben ik de tijd vooruit, maar deze keer lijkt het er op dat ik inderdaad in de mode ben…
DIA 19) Het boek wat hier nu ligt is niet meer van mij. Het is nu van degene die het koopt. Iedereen koopt een ander boek. En dat niet alleen omdat elke boekenlegger anders is. Ik heb alle 1000 stuks handgemaakt.., maar omdat elke lezer iets persoonlijks in het boek ziet. De rode draad in mijn boek OUT OF FASHION | THE NEW FASHION is dat het een ode aan het Grote Scheppende in elk mens is. Iets dat zo simpel en primair is. Het maken en werken zittend op de grond is zo anders dan op en stoel. Op de grond voel je de kracht van moeder aarde door je stromen, waarmee je direct in verbinding staat. Ik ben veel dank verschuldigd aan alle artisans die ik tegengekomen ben op mijn reizen en die ik intuïtief moest vastleggen. Ze hebben me weer naar de bron gebracht van het mens zijn.
DIA 20) Ik zou graag willen afronden met een uitnodiging: Met mijn boek nodig ik iedereen uit om een reis te maken naar zijn of haar eigen Unieke Creatieve Zelf. En om dat Zelf de ruimte te geven. Be inspired en enjoy the present! Het nu. Dat is het enige wat we hebben. DIA 21) Dank Lidewij dat je mij hier de tijd gegeven hebt om hier iets te vertellen over de totstandkoming van mijn boek. Voor wie geïnteresseerd is: OUT OF FASHION THE NEW FASHION is te koop op mijn website birgittadevos.studio. Ik wens jullie allen een hele inspirerende dag waarin Hemel en Aarde samen komen. En onze handen weer maken wat ons hart raakt. Verbonden door CREATIVI-TIJD. Dank. Birgitta’s boek is te koop via www.birgittadevos.studio